Monday, December 10, 2012

Biar Betul, Orang Melayu makan babi?



Perkataan tajuk rencana saya ini bukan baru kita dengar, malahan sudah 50 tahun ia meniti dari mulut ke mulut orang Melayu yang prihatin dengan hukum halal/haram dalam Islam.

Tidak pelik, perkataan tersebut keluar dari mulut orang China dengan tujuan untuk memtemplek orang Melayu yang tidak makan babi.

Dengan perkataan yang tersebar secara meluas itu sah orang Melayu yang mengaku kuat berpegang dan beramal dengan agama islam tidak pernah kisah pasal halal haram dalam Islam.

Lebih lebih lagi JAKIM telah mengeluar “sijil halal” agar orang melayu tidak bimbang dengan produk yang di keluarkan oleh pengusaha bukan islam.

Pada penulis pengusaha pengusaha bukan Islam mustahil boleh mematuhi syarat syarat halal haram mengikut persepektif Islam.

Bukitnya, kebanyakan pengusaha produk makanan orang melayu kadang kadang lupa soal halal haram dalam islam.

Oleh itu bagaimana kita boleh mengharapkan pengusaha orang bukan islam beoleh mematuhi syarat syarat halal haram yang tetap oleh Islam.

Mengapa penulis kata begitu? Kerana hari ini kita masih dengar perkataan “orang melayu makan babi”. Ia tersebar bukan dari mulut mulut orang Melayu sahaja, malahan mulut orang bukan islam tidak pernah lekang dek panas.

Betul JAKIM nerusaha begitu serius sebaik sahaja mengeluarkan sijil halal kepada pengusaha pengusaha produk makanan milik orang bukan Islam.

Akan tetapi apakah benar produk pengusaha bukan islam itu halal dari segi Islam dan tidak meragukan?

Jika benar pengusaha bukan telah mematuhi syarat syarat dan panduan halal haram mengikut persepektif Islam mengapa kata kata orang melayu makan babi masih di jaja secara meluas.

Ini menunjukkan produk makanan keluaran pengusaha bukan Islam ada mengandungi lemak babi sepertimana pernah disebut oleh CAP.

Untuk membuktikan produk makanan keluaran milik pengusaha bukan islam mengandungi lemah babi, bahawa penulis pernah berkursus dengan CAP di Pulau Pinang.

Seorang penceramah berbangsa China menyatakan kebanyakan produk makanan keluaran pengusaha bukan Islam belum bebas dari perkara haram miskipun ada sijil halal.

Pelik juga, orang bukan islam boleh membucurkan rahsia tersebut. Tetapi itulah kata kata yang disebut kepada peserta kursus.

Beliau menyatakan “simple” yang di beri kepada pihak JAKIM tidak sama dengan dengan produk yang ada dalam pasaran.

Jelasnya lagi, CAP membeli produk makanan yang ada sijil halal didapati ianya mengandungi lemak babi.

Atas sebab itu CAP telah mengeluar bukan membariskan produk makanan yang mengandungi lemak babi agar orang Islam tidak memakannya.

Malangnya, sehingga hari ini orang Melayu tidak pernah kisah pasal halal dan haram miskipun JAKIM sendiri telah mengeluarkan buku produk haram bagi orang Islam.

Atas sebab ini juga perkataan orang Melayu makan babi begitu popular di kalangan orang bukan Islam sebagai templek yang mereka tidak makan babi, sedangkan kebanyakan orang Melayu makan babi yang diharamkan Islam.

0 comments:

Post a Comment